Nieuws     Agenda     Foto's
Twitter    Facebook    Instagram    RSS-feed   


  


Sjoerd Kooistra

 






Interieurs

Sjoerd Kooistra nam graag grote, bekende en goedlopende horecazaken over, maar het allerliefst liet hij ze compleet verbouwen en opnieuw inrichten. Samen met zijn partner Dick deed hij vaak eerst ideeën op in het buitenland en bepaalde dan in welke stijl een bepaalde zaak werd ingericht. Dat deel van het werk was zijn grote passie.

Vervolgens zocht hij persoonlijk de meubelstukken en andere interieurdecoraties uit. Hij volgde de voortgang van de verbouwing op de voet en lette op elk detail. Als iets niet exact zo werd als hij het in zijn hoofd had, dan moest het direct volgens zijn aanwijzingen worden aangepast.



Sjoerd Kooistra bekijkt het kale interieur van de April (2008)
(foto: www.plassania.nl)


Drie Gezusters

Een interieurstijl die succesvol bleek, paste Kooistra vervolgens ook in andere zaken toe. Zo zou hij de draaiende bar, oorspronkelijk bedacht door Louis Röst, en het idee van drie verschillende sferen, zoals allemaal in de oude April te vinden waren, gaan toepassen in zaken die daarna meestal in "De Drie Gezusters" werden omgedoopt.

De naam Drie Gezusters is naar verluidt ontleend aan de drie zusters van Koos Huizinga en diens compagnon, waarvan Kooistra deze zaak aan de Groningse Grote Markt kocht. Later werd de naam ook wel verklaard als verwijzend naar de drie levenslustige dochters van Peter Stuyvesant IV. De Drie Zusters is overigens ook de titel van een bekend stuk van de Russische schrijver Anton Tsjechov.


Bombastisch

Het meest kenmerkend voor de Drie Gezusters-zaken is wel het enigszins bombastische klassieke Engels-Amerikaanse interieur. Dat werd eerstmaals toegepast in Kooistra's De Drie Gezusters in Groningen, vervolgens in 1999 in de Soho in de Reguliersdwarsstraat en nadien ook in De Drie Gezusters in meerdere andere steden, alsmede in alledrie de The Three Sisters in Amsterdam:



De kenmerkende Drie Gezusters-stijl
(hier de bovenbar van de Soho)


Concepten

Volgens Kooistra waren zulke concepten in de horeca tegenwoordig van groot belang: een biertje drinken kan je immers ook thuis en daarom gaat het erom mensen een concept, een sfeer, een ervaring te bieden die leuk en aantrekkelijk genoeg is om de deur voor uit te gaan.

Sommigen vinden dat de zaken van Sjoerd Kooistra nogal zielloos zijn, persoonlijke betrokkenheid missen en dat hij de horeca hiermee tot een eenheidsworst maakt. Daar staat echter tegenover dat zijn concept wel één van de meest succesvolle Nederlandse horecaformules is geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Drie Gezusters-formule Kooistra zeer na aan het hart lag en zijn grote liefhebberij geworden was.





Hij besloot zich daarom op de Drie Gezusters-formule te concentreren en sloot daartoe op 1 december 2008 een omvangrijk contract met de bierbrouwer Heineken. Daarbij bracht hij deze formule onder in een gezamelijke nieuwe BV, met als doel dit concept in heel Nederland en mogelijk ook in het buitenland uit te rollen.


April

Een heel ander soort interieur dan dat van De Drie Gezusters liet Sjoerd Kooistra van 2008-2009 in de April bouwen. Voor deze beroemdste homozaak van Amsterdam schakelde hij Eric Kuster in, die eerder al topzaken zoals de ARC in de Reguliersdwarsstraat en Jimmy Woo, Suzy Wong en Club Roque elders in Amsterdam had ontworpen.

De nieuwe samenwerking verliep dermate goed, dat Kuster daarna nog drie nieuwe opdrachten van Kooistra kreeg. Als gevolg van diens overlijden zijn deze echter niet meer uitgevoerd.



Het nieuwe interieur van de April (2009)


> vervolg: Eigendom






Reguliers.net © 2007/2020
Disclaimer/Cookies
Contact

.