Nieuws     Agenda     Foto's
Twitter    Facebook    Instagram    RSS-feed   


  


Café-bar April
 


Voorgeschiedenis      Naam & Logo      Interieur

Mensen     Feesten     Homepage

Sluiting     Links




Naam & Logo

Voorafgaand aan de opening van het nieuwe café werden heel wat uiteenlopende namen overwogen. Oprichter Frans Monsma wilde in elk geval geen Franse naam, zoals tot dan toe voor veel homocafe's in zwang was.

Ze waren er nog steeds niet uit, toen Frans op een gegeven moment door de ABN-bank gebeld werd met de vraag of er nu al een naam bedacht was, want dat was nodig om een nieuwe rekening te kunnen openen.

Toen hakte hij de knoop door en koos voor "April" - de bankmedewerker zei nog verbaasd: "U wilt een café toch niet April noemen?" De reden hiervoor was vooral dat het een heel nieuw soort naam was, die zowel in het Nederlands als in vele andere talen begrepen werd.

Gezien de nieuwe naam was het de bedoeling om de zaak ook in april 1981 te openen, maar doordat de verbouwing de nodige vertragingen opliep, kon dat uiteindelijk pas gebeuren op donderdag 4 juni 1981, met een openingsborrel van 17.00 tot 20.00 uur.



Uitnodiging voor de opening van de April,
een lucifermapje en visitekaartjes
(collectie: Jan Carel Warffemius)


Verfrissend

De naam April was in die tijd ook opzienbarend en verfrissend omdat tot dan toe (homo)cafe's doorgaans kneuterige Hollandse, quasi-sjieke Franse of exotische Engelse namen hadden.

Bovendien heeft April verschillende betekenissen, het is een maand, maar ook een meisjesnaam en bijna overal zal men deze naam met ontluikende lente, frisheid, jeugd en liefde zal associëren - Een werelds kafé, met een wereldse naam concludeerde stamgast Hans Klaphake.

Op de verschillende betekenissen van de naam werd ook gezinspeeld door één van de eerste advertenties van de April:



Advertentie van Café-Bar April
in Downtown Magazine van september 1981
Klik erop voor een vergroting
(ontwerp: Gerritjan Deunk)


Het gevoel van lente en liefde wordt op een wat weemoedige manier ook uitgedrukt in het nummer "April Love" van de Amerikaanse zanger Pat Boone. Dit nummer, dat oorspronkelijk bedoeld was als titelsong van de gelijknamige film uit 1957, werd al gauw ook het sluitlied van café April:


April Love gezongen door Pat Boone (1957)


De naam van café April werd overigens aanvankelijk gewoon op z'n Nederlands uitgesproken, met een 'a' dus. Pas in later jaren, en door de vele toeristen, kwam de Engelse uitspraak met een 'e' in zwang.

Tegenwoordig weet eigenlijk niemand beter of de naam April wordt op z'n Engels uitgesproken. Alleen de mensen uit de beginjaren hanteren nog de Nederlandse uitspraak.


Logo

Bij een moderne zaak als de April hoorde uiteraard ook een logo. Dit werd ontworpen door Gerritjan Deunk, die eerder al het nieuwe logo van Downtown had ontworpen en talrijke advertenties en andere reclame-uitingen voor beide zaken zou maken.

Het eerste logo voor de April was uitgevoerd in een Art Déco-achtige stijl die deed denken aan de weelderige twintiger jaren. Dit moest zowel een warm gevoel geven als tegendraads zijn tegenover het strakke wat toendertijd in was.

Bovendien was het logo zodanig ontworpen dat het op diverse manieren ergens onder "gehangen" kon worden:





Naast dit logo werd er op allerlei manieren reclame voor de April gemaakt. Eén van de meest geslaagde acties was die waarbij een appeltjesgroene sticker was gemaakt met daarop de tekst: "Er is maar 1 April".
Deze sticker werd door bijna 50 vrijwilligers op duizenden Amsterdammertje geplakt. Dit haalde zelfs de kranten!

De meest spectaculaire reclame-actie was echter zonder twijfel de keer dat met een vliegtuigje 2500 handdoeken, met daarop de naam April, boven het strand van Zandvoort werden uitgeworpen.

Dit was volstrekt verboden en de piloot kreeg dan ook meteen opdracht om direct terug te keren, maar de meeste handdoeken waren inmiddels wel uitgestrooid. Velen waren ook in zee terechtgekomen, maar die gingen mensen dan zwemmend halen.


Tweede logo

Het eerste logo werd ergens in 1983 aangepast omdat achteraf de beginletter A toch niet duidelijk genoeg gevonden werd. Deze werd daarom een stuk groter gemaakt en ook werden wat van de streepjes weggehaald, waardoor het geheel wat eenvoudiger werd.

Deze nieuwe vorm had als extraatje dat het de talrijke Amerikaanse toeristen aansprak, doordat met name voor hen de hoefijzervorm van de beginletter A geluk symboliseerde:





Openheid

De opening van de April was zowel letterlijk als figuurlijk, want het was het eerste openlijke homocafé met avondvergunning. Tot dan toe hadden homozaken nog gordijnen voor de ramen en moest er eerst worden aangebeld vooraleer een portier je binnenliet, dit om ongewenste bezoekers te weren en tevens openbare aanstoot te vermijden.

In Downtown Magazine van december 1981 werd de nieuwe zaak als volgt beschreven:

"De Reguliersdwarsstraat is het laatste jaar aanmerkelijk verlevendigd. Coffeeshops, een modezaak, café's en een Mexicaans restaurant zorgen ervoor dat men uren zoet kan zijn. April op nummer 37 is een zogenaamd 'herencafé' met dien verstande dat men heterovriendelijk is, zoals Oblomow aan de overkant geen moeite heeft met homo's.

Vrouwen zijn evenzeer van harte welkom. Van de ruimte is geen bruine kroeg gemaakt, maar een modern café waarbij het accent ligt op de rond lopende bar met rondom tafels en stoelen. De hoge ramen en vele planten accentueren de open sfeer.

In het achtergedeelte is een leestafel waar Nederlandse dagbladen en de belangrijkste buitenlandse bladen liggen. Aan de muren steeds wisselende exposities. Het jonge management zorgt regelmatig voor evenementen waarbij winst niet het voornaamste oogmerk is.
Geen typisch horecapersoneel, maar vrienden die zich met de bediening bezighouden. April is een gezellig praatcafé, waar ook nog eens verrukkelijke eigengemaakte taarten te nuttigen zijn.





De April begin jaren '90
(foto: Paul van Well)


Ondertussen had de April concurrentie gekregen van het in 1989 geopende danscafé Havana, waar April-oprichter Frans Monsma wederom veel succes mee had. Deze zaak werd dan ook al meteen the place to be van de jaren '90. In 1997 werd de Havana aan Sjoerd Kooistra verkocht, waarna beide zaken voortaan gezamelijk optrokken en adverteerden:





Derde logo

Toen de April in 1996 volledig verbouwd werd, was het ook tijd voor een nieuw logo. Daarvoor was door een ontwerper een eerste ontwerp gemaakt. Dat werd door de toenmalige pachter, Ernst Verhoeven, voorgelegd aan een vaste bezoeker, Rutger Schuijff, die ook grafisch ontwerper was.

Schuijff vond het echter een slecht ontwerp, waarop de pachter hem vroeg om een beter logo te ontwerpen. Hij maakte toen een serie schetsontwerpen en werkte na overleg het volgende logo uit, dat tot 2009 in gebruik is gebleven:





Dit logo zinspeelt op de draaibeweging van het toenmalige pronkstuk van de April: de draaiende bar. Na dit eerste ontwerp zou Rutger Schuijff met zijn bureau rs-design in de daaropvolgende jaren nog meer logo's en talrijke advertenties voor de Kooistra-zaken in de Reguliersdwarsstraat ontwerpen:


  
Advertenties voor de April
(ontwerp: www.rs-design.nl)


Voor het nieuwe logo kwam er ook een toepasselijk nieuw uithangbord aan de gevel, dat het oude langwerpige bord verving. Het nieuwe bord was, net als het logo, ovaal van vorm en was bevestigd op een horizontale balk, waarop het vrij kon ronddraaien - verwijzend naar de draaibar binnen.

Met de grote verbouwing van 1996 was de April weer helemaal terug op de kaart: drie keer zo groot en met een spectaculaire draaibar. Deze come-back was echter niet van heel lange duur, want al in 1999 kwam er met de Soho een nieuwe concurrent bij.

De Soho werd op zijn beurt in 2002 weer afgetroefd door de ARC, die sindsdien als de trendiest place in de Reguliersdwarsstraat gold.


Vierde logo

Na de algehele verbouwing en de heropening van de April in juli 2009, kwam er wederom een nieuw logo. Het werd, net als het voorgaande logo, weer ontworpen door Rutger Schuijff.

Tegelijk met het nieuwe logo werd ook de al sinds het begin gehanteerde rode huisstijlkleur vervangen door paars. Het nieuwe logo bestaat uit een vierkant paars vlak met een teken in de stijl van de zogeheten tribal tattoo's, dat enigszins aan een letter A refereert:




Ook dit logo is weer nauw verbonden met het interieur, want daarin komen op diverse manieren tribal tattoofiguren terug. Architect Eric Kuster verklaarde hierover in Het Parool:

"Tatoeages zijn mijn inspiratiebron geweest. Tattoos zijn fashionable, gay, hetero, internationaal, precies wat de April moet uitstralen. Tribals zijn bij uitstek mooie figuren die niet gebonden zijn aan plaats, grenzeloos."

Het nieuwe logo werd ook aangebracht op het draaiende ovale uithangbord aan de buitengevel, maar dit werd in november 2009, tegelijk met het uithangbord van de Exit, weggehaald omdat ze volgens de regels van de gemeente te groot waren. Nadien stond de naam van de zaak alleen nog als "April Amsterdam" op het zonnescherm.

> vervolg: Interieur





Reguliers.net © 2007/2020
Disclaimer/Cookies
Contact

.